> Berlín - jak zkrotit dopravu ve městě

Berlín se jako většina evropských metropolí potýká s výzvami současnosti, k nimž patří změna klimatu, nárůst počtu obyvatel či problémy s dopravou. Tyto a další výzvy řeší nedávno schválený Rozvojový plán Berlín 2030.

Jaká je situace v Berlíně?

  • V dopravě sází německé největší město (3,6 mil. obyvatel) na pěší, cyklistickou dopravu a městskou hromadnou dopravu (především metro, S-Bahn spolu s rozvojem tramvajové dopravy) a na podporu elektromobility.
  • Téměř 80 % všech berlínských ulic je dnes v režimu 30 km/hod a méně (vč.ulic s rychlostí chůze), přibývá cykloulic (dnes jich je tu na 12), které jsou v omezené míře přístupné automobilům s předností cyklistů, v centrálním Berlíně se platí za vjezd (Umweltzone).
  • Kombinací zklidňovacích prvků a ekonomických nástrojů město cílevědomě bojuje s přebujelým automobilismem.
  • K čistšímu vzduchu, větší bezpečnosti na ulicích a nižším hladinám hluku přispívají ale především sami Berlíňané tím, že používají automobilů jen v nejnutnějších případech. V německé metropoli tak na 1 000 Berlíňanů připadalo v roce 2014 na 293 automobilů.
  • Berlíňané  stále ve větší  míře  holdují cyklo/pěší dopravě, výrazem jejich vztahu k městu je i fakt, že Berlín neopouštějí masově o víkendech. Zatímco Praha kromě samotného centra je v některých čtvrtích jako vymetená, v Berlíně probíhají o víkendech desítky farmářských, knižních či bleších trhů či pouliční slavnosti především pro místní obyvatele.

Fotogalerie

1/5
2/5
3/5
4/5
5/5

Podle motta "Berlín, město cyklistů"

Z pohledu cyklistické dopravy se Berlín nacházel v podobné situaci jako Praha v počátku 90. let. Dnes je podíl cyklistiky na denní přepravě 15 % (v centru až jednou tolik). Denně se pohybuje po městě více než 500 000 cyklistů, z čehož 20 000 kombinuje kolo a MHD. 
  • Cílem je zvýšit podíl cyklistiky na přepravních výkonech osob na 20 % do roku 2020 a naopak snížit množství smrtelných a těžkých úrazů o polovinu, resp. třetinu.
  • Síť cyklotras Berlína tvoří 12 páteřních tras vycházejících paprskovitě z centrálního náměstí Schlossplatz. Součástí těchto tras jsou I mezinárodní trasy EuroVelo a dálkové trasy jako Berlín-Usedom, Berlín-Kodaň či Berlín-Moskva či síť 500 km zelených stezek-greenways.
  • V Berlíně se koná pravidelně začátkem června i největší světová cyklojízda - Sternfahrt s účastí na 150 000 cyklistů.
  • Samozřejmostí je bikesharingový systém, který koexistuje s desítkami půjčoven kol prakticky v každém hotelu.

 

Přestože v Berlíně nedosahuje podíl cyklistiky úrovně Kodaně či Amsterdamu, na kole se tu cítíte komfortně i díky desítkám cyklodílen, cykloobchodů a butiků. Cyklokultura je zkrátka v německé metropoli všudypřítomná a zasazují se o ni především Berlíňané samotní.
 
 
Autor textu: Daniel Mourek
Fotografie: Marie Fikoczková

Tagy

arboristika   bezbariérový přístup   Bratislava   Brno   brownfields   Břeclav   bydlení bez aut   car-free   cyklistika   cyklostezka   Česká Třebová   doprava   dopravní uzel   Dvůr Králové   facilitace   farmářské trhy   Freiburg   Frýdek-Místek   Gehl   Hamburg   happening   Havířov   hodnocení   Hodonín   Hradec Králové   Cheb   Chrudim   Jilemnice   knihovna   Kodaň   komunita   komunitní plánování   kreativita   kultura   Liberec   lokální produkty   management mobility   Mariánské lázně   městské zahradničení   místní ekonomika   mobilita   nábřeží   náměstí   nemotorová doprava    New York   Nizozemí   obnovitelné zdroje   obytná ulice   obyvatelnost   Opočno   Ostrava   ošetření stromů   parkování   participace   participační metody   pěší   plán   plán mobility   Praha   prostupnost   sdílený prostor   sídliště   strategie   Svitavy   Tišnov   trhy   udržitelná doprava   udržitelné město   Uherský Brod   Ústí nad Orlicí   územní plánování   urbanismus   veřejné prostranství   veřejný prostor   Vídeň   vize města   Vlašim   voda ve městě   Vyškov   zadržení dešťové vody   zapojení veřejnosti   zeleň   zklidňování dopravy   ulice   vnitroblok   Nadace Partnerství   architektura   Berlín
Články s podobnými tagy
Mohlo by vás zajímat

příklady dobré praxe

Oživme spolu kamenné – participace obyvatel na proměně bratislavského náměstí

Kamenné náměstí je jedním z nejzanedbanějších veřejných prostorů v Bratislavě. Skupina architektů, studentů a dobrovolníků se proto rozhodla spolu s obyvateli žijícími v blízkosti náměstí a dalšími organizacemi přinést do místa aktivity, které jim pomohou zjistit, jak by místní chtěli náměstí využívat. V roce 2012 zorganizovali sérii veřejných diskuzí a happeningový Den pro náměstí. V roce 2013 následovaly další participativní aktivity, během kterých sesbírali cenné podněty a názory obyvatel na současnou i budoucí podobu Kamenného náměstí. Jaké metody plánování použili?


Tyto stránky provozuje Nadace Partnerství prostřednictvím Partnerství, o.p.s.

Nadace Partnerství pomáhá lidem pečovat o životní prostředí. Poskytuje jim k tomu granty, odborné služby a inspiraci ze zahraničí. Podporuje kvalitní veřejná prostranství, zelené stavění, vzdělávání, zeleň ve městě i v krajině, zklidňování dopravy, šetrnou turistiku a ochranu přírody. Sídlí v Brně ve svém vzdělávacím centru Otevřená zahrada.

www.nadacepartnerstvi.cz

 
Související aktivity Nadace Partnerství Mohlo by vás zajímat
   
Soutěž Cesty městy Otevřená zahrada Brno
Bezpečné cesty do škol Greenways
Soutěž Chceme být vidět Labská stezka
Zdravé stromy pro zítřek Moravské vinařské stezky
Anketa Strom roku Cyklisté vítáni
Evropský strom roku Festival otevřených sklepů
Soutěž pro vodu Cena Josefa Vavrouška
Škola pro udržitelný život  

 
Kontakt

Nadace Partnerství
Údolní 33, 602 00 Brno
[ zobrazit na mapě ]

tel.: +420 515 903 111
www.nadacepartnerstvi.cz
partnerstvi@nap.cz

> podrobnější kontakty
© 2019, Nadace Partnerství, všechna práva vyhrazena