> Městem na kole

Užívání jízdních kol ke každodenní dopravě po městě je v dánské metropoli tradicí. Podmínky pro cyklisty v Kodani systematicky zlepšují od 60. let minulého století, kdy si cyklisté museli obhájit své místo před vzrůstajícími nároky automobilové dopravy. I když tady podmínky nejsou vždy ideální – vítr a déšť jsou často větší výzvou, než kopcovitý terén jiných měst - většina místních jezdí stále, bez ohledu na počasí.

Vysoký podíl cyklodopravy

Podle sčítání z roku 2010 tvoří v dopravě do práce nebo školy
  • 35 % cyklisté
  • 32 % veřejná doprava  
  • 26 % osobní auta
  • 7 % chodci
 
Hodně záleží na metodice průzkumu dopravního chování. Výsledky totiž zároveň uvádějí, že pokud hodnotíme jen obyvatele Kodaně bez cestujících z regionu, dostáváme 50% podíl cyklistů v celkovém objemu cest!
Pro srovnání Brněnská čísla: 65% veřejná doprava, 25% osobní auta, 7% chodci a 1% cyklisté (2012) Rekordmanem v podílu cyklodopravy je ve srovnatelném průzkumu mezi českými městy Břeclav s 26% cyklistů (2007).  
 

 

Fotogalerie

1/11
2/11
3/11
4/11
5/11
6/11
7/11
8/11
9/11
10/11
11/11

Proč šlapou?

Ročenka z roku 2010 uvádí také důvody, proč obyvatelé Kodaně tak rádi sedlají kola. Dotazovaní vybrali jednu nebo více z těchto možností:
  • nejrychlejší způsob dopravy z místa na místo (51 %)
  • pohodlnější ve srovnání s jinými způsoby dopravy (32 %)
  • zároveň udělají něco pro své zdraví (31 %)
  • je to levné (30 %)
  • dobrý pocit a svěží začátek nového dne (20 %)
 

Není důvod se bát

Díky dlouhodobé a systematické podpoře vedení města mají kolaři pro brázdění města velmi dobré podmínky. Trasy jsou:
  • souvislé - na kole je možné se pohybovat plynule, bez zbytečného kličkování a zastavování
  • bezpečné – viditelně oddělené výškově nebo barevně, s bezpečnými průjezdy křižovatkami
  • široké – oddělené pro jednotlivé směry, s šířkou umožňující předjíždění pomalejších rychlejšími
  • vybavené - s možností parkovat v místě bydliště, v práci, u obchodů a dalších cílů
 

Proč hýčkat cyklisty

V Kodani si uvědomují přínosy, které městská cyklistika přináší:
  • v menší míře se projevují dopravní zácpy
  • předchází problémům s  parkováním aut
  • lidé jsou díky pravidelnému pohybu prokazatelně zdravější
  • vzduch je o poznání čistší
  • cesta na kole umožňuje lidem potkávat se tváří v tvář, snadno se zastavit na nákupu či na kávě s přáteli

Poměrně složitým výpočtem dospěli v Kodani k závěru, že každým kilometrem, který obyvatel Kodaně ujede na kole, ušetří veřejný rozpočet 5,50 dánských korun (cca 20 Kč).  Důvodem je zdravotní prevence cyklisty i  snižování četnosti a následků zranění. Úspora tak ročně vyjde na 7 miliard Kč!
 

Chceme být nejlepší cyklistické město!

Také z výše uvedených důvodů má kodaňská radnice další smělé plány. Ve své Vizi 2015 chtějí do roku 2015 dosáhnout 50% podíl cyklistů v dopravě do práce nebo školy a pocit bezpečí v dopravě u nejméně 80 % dotazovaných cyklistů. Na základě podrobné znalosti stavu a požadavků jsou některé cyklostezky kvůli nedostatečné kapacitě rozšiřovány, budují se další potřebné trasy a bezpečnější křižovatky - vše tak, aby podmínky vybízely obyvatele k volbě kola jako prvního dopravního prostředku.

Odkazy:
Autor a fotografie: Robert Sedlák

Tagy

arboristika   bezbariérový přístup   Bratislava   Brno   brownfields   Břeclav   bydlení bez aut   car-free   cyklistika   cyklostezka   Česká Třebová   doprava   dopravní uzel   Dvůr Králové   facilitace   farmářské trhy   Freiburg   Frýdek-Místek   Gehl   Hamburg   happening   Havířov   hodnocení   Hodonín   Hradec Králové   Cheb   Chrudim   Jilemnice   knihovna   Kodaň   komunita   komunitní plánování   kreativita   kultura   Liberec   lokální produkty   management mobility   Mariánské lázně   městské zahradničení   místní ekonomika   mobilita   nábřeží   náměstí   nemotorová doprava    New York   Nizozemí   obnovitelné zdroje   obytná ulice   obyvatelnost   Opočno   Ostrava   ošetření stromů   parkování   participace   participační metody   pěší   plán   plán mobility   Praha   prostupnost   sdílený prostor   sídliště   strategie   Svitavy   Tišnov   trhy   udržitelná doprava   udržitelné město   Uherský Brod   Ústí nad Orlicí   územní plánování   urbanismus   veřejné prostranství   veřejný prostor   Vídeň   vize města   Vlašim   voda ve městě   Vyškov   zadržení dešťové vody   zapojení veřejnosti   zeleň   zklidňování dopravy   ulice   vnitroblok   Nadace Partnerství   architektura   Berlín
Články s podobnými tagy
Mohlo by vás zajímat

příklady dobré praxe

Revitalizace vodních toků ve městě

Nejčastějším způsobem opevňování koryt vodních toků v intravilánu, ale i mimo něj, bylo v minulosti vytvoření napřímeného betonového nebo kamenného koryta tvaru lichoběžníku, v horším případě „U“ profilu s kynetou (prohloubená část ve dně koryta). Tyto úpravy již v současné době často dosluhují a je potřeba koryta znovu stabilizovat nebo opevnit. Jako vhodná alternativa původního řešení je použití těžké balvanité rovnaniny zvané též horská úprava.


Tyto stránky provozuje Nadace Partnerství prostřednictvím Partnerství, o.p.s.

Nadace Partnerství pomáhá lidem pečovat o životní prostředí. Poskytuje jim k tomu granty, odborné služby a inspiraci ze zahraničí. Podporuje kvalitní veřejná prostranství, zelené stavění, vzdělávání, zeleň ve městě i v krajině, zklidňování dopravy, šetrnou turistiku a ochranu přírody. Sídlí v Brně ve svém vzdělávacím centru Otevřená zahrada.

www.nadacepartnerstvi.cz

 
Související aktivity Nadace Partnerství Mohlo by vás zajímat
   
Soutěž Cesty městy Otevřená zahrada Brno
Bezpečné cesty do škol Greenways
Soutěž Chceme být vidět Labská stezka
Zdravé stromy pro zítřek Moravské vinařské stezky
Anketa Strom roku Cyklisté vítáni
Evropský strom roku Festival otevřených sklepů
Soutěž pro vodu Cena Josefa Vavrouška
Škola pro udržitelný život  

 
Kontakt

Nadace Partnerství
Údolní 33, 602 00 Brno
[ zobrazit na mapě ]

tel.: +420 515 903 111
www.nadacepartnerstvi.cz
partnerstvi@nap.cz

> podrobnější kontakty
© 2019, Nadace Partnerství, všechna práva vyhrazena