> NYC - první udržitelná megalopole?
V roce 2007 se starosta New Yorku rozhodl řešit problematiku klimatických změn a udržitelného rozvoje - vznikl velkolepý záměr nazvaný plaNYC 2030. A nezůstalo jen u plánů.
Udržitelná doprava
New York nechal své ulice dovést do stavu dopravní neudržitelnosti, kterou způsobil hlavně extrémní automobilismus. Z průzkumů vyplynulo, že auto k osobní přepravě využívalo pro vzdálenost do 1 km 10 % obyvatel, pro vzdálenost do 2 km 22 % obyvatel a do 4 km 56 % obyvatel. Průměrný cyklista ale 4 km snadno zvládne - pokud má k tomu vhodné podmínky. Ty velkoměstu donedávna chyběly.
V New Yorku proto zahájili:
- dílčí úpravy cyklostezek
- podporu vybavenosti pro cyklisty
- obnovu cyklostezek Greenways podél pobřeží Manhattanu
- kampaně, které lidem dodávaly odvahu jezdit na kole (např. výzvou, aby se lidé jízdou na kole osvobodili od nekonečného čekání v koloně aut – dostat se z východního na západní konec Manhattanu zabere na kole pouhých 16 minut!)
A výsledek? Počet cyklistů v New Yorku se od roku 2005 zvýšil o 50 %.
Renesance ulic
Cílem programu Renesance ulic bylo obnovit newyorské ulice v bezpečná místa setkávání a zábavy – a co nejvíce při této proměně zapojit místní obyvatele.
Jak postupovali?
- nejsilnějším nástrojem se stal blog umožňující zveřejňovat příspěvky, články a komentáře. Našel si rychle své příznivce a měl velký vliv v diskuzi o podobě a fungování ulic.
- aktuality ze Streetsblogu medializovali denní tisk i televize, což vzbudilo zájem místních obyvatel, odborníků i politiků
- Streetsblog tak inspiroval a motivoval změnu politické vůle i priorit města
- následovala spolupráce s odborem dopravy
Výsledek? Několik veřejných prostranství se skutečně proměnilo.
Times Square – srdce New Yorku, kde nikdo nechce být
Udržitelnost města se projevuje také ve kvalitě veřejných prostorů. Náměstí Times Square je jedním z nejznámějších míst na světě – právě tady „bije srdce“ New Yorku. Specifické pro toto místo je atmosféra zaměřená na maximální vizuální efekt.
Podle průzkumů ale ve skutečnosti na Times Square nikdo nechtěl trávit čas. Koalice správy města a místních obchodníků Times Square Alliance (TSA) proto najala organizaci Project for Public Spaces (PPS), aby zjistila důvody a navrhla opatření k oživení tohoto náměstí.
Jak Times Square vnímají místní?
- hustá dopravní křižovatka s nadřazeným postavením automobilů
- nedostatečný prostor pro bezpečnou a pohodlnou chůzi
- chybějící místo pro odpočinek nebo vychutnání si atmosféry
- časování semaforů pro přechod chodců neodpovídá jejich počtu
- málo důvodů, proč se tady vracet
Jaká opatření navrhla organizace PPS?
PPS navrhla několik variant řešení, ze kterých se jedno provizorně vyzkoušelo. K nejvýznamnějším a viditelným změnám patřilo:
- uzavření části tříproudového jízdního pruhu pro auta
- proměna v neoficiální pěší zónu zajistila dostatečný prostor pro pěší
- přenosné židle se stoly nabízely prostor k zastavení
- květináče se zelení místo oživily
Po několika zkušebních měsících provedla TSA nový průzkum. Vyplynulo z něho, že změnu místí hodnotí velmi kladně. Dnes se vyjednává o takovéto trvalé proměně celého náměstí.
Odkazy:
Autor a fotografie: Marie Římanová