> NYC - první udržitelná megalopole?

V roce 2007 se starosta New Yorku rozhodl řešit problematiku klimatických změn a udržitelného rozvoje - vznikl velkolepý záměr nazvaný plaNYC 2030. A nezůstalo jen u plánů.

Udržitelná doprava

New York nechal své ulice dovést do stavu dopravní neudržitelnosti, kterou způsobil hlavně extrémní automobilismus. Z průzkumů vyplynulo, že auto k osobní přepravě využívalo pro vzdálenost do 1 km 10 % obyvatel, pro vzdálenost do 2 km 22 % obyvatel a do 4 km 56 % obyvatel. Průměrný cyklista ale 4 km snadno zvládne - pokud má k tomu vhodné podmínky. Ty velkoměstu donedávna chyběly.
 
V New Yorku proto zahájili:
  • dílčí úpravy cyklostezek
  • podporu vybavenosti pro cyklisty
  • obnovu cyklostezek Greenways podél pobřeží Manhattanu
  • kampaně, které lidem dodávaly odvahu jezdit na kole (např. výzvou, aby se lidé jízdou na kole osvobodili od nekonečného čekání v koloně aut – dostat se z východního na západní konec Manhattanu zabere na kole pouhých 16 minut!)
 
A výsledek? Počet cyklistů v New Yorku se od roku 2005 zvýšil o 50 %.
 

Renesance ulic

Cílem programu Renesance ulic bylo obnovit newyorské ulice v bezpečná místa setkávání a zábavy – a co nejvíce při této proměně zapojit místní obyvatele.
 
Jak postupovali?
  • nejsilnějším nástrojem se stal blog umožňující zveřejňovat příspěvky, články a komentáře. Našel si rychle své příznivce a měl velký vliv v diskuzi o podobě a fungování ulic.
  • aktuality ze Streetsblogu medializovali denní tisk i televize, což vzbudilo zájem místních obyvatel, odborníků i politiků
  • Streetsblog tak inspiroval a motivoval změnu politické vůle i priorit města
  • následovala spolupráce s odborem dopravy
 
Výsledek? Několik veřejných prostranství se skutečně proměnilo.

Fotogalerie

1/5
2/5
3/5
4/5
5/5

Times Square – srdce New Yorku, kde nikdo nechce být

Udržitelnost města se projevuje také ve kvalitě veřejných prostorů.  Náměstí Times Square je jedním z nejznámějších míst na světě – právě tady „bije srdce“ New Yorku. Specifické pro toto místo je atmosféra zaměřená na maximální vizuální efekt.
 
Podle průzkumů ale ve skutečnosti na Times Square nikdo nechtěl trávit čas. Koalice správy města a místních obchodníků Times Square Alliance (TSA) proto najala organizaci Project for Public Spaces (PPS), aby zjistila důvody a navrhla opatření k oživení tohoto náměstí.
 
Jak Times Square vnímají místní?
  • hustá dopravní křižovatka s nadřazeným postavením automobilů
  • nedostatečný prostor pro bezpečnou a pohodlnou chůzi
  • chybějící místo pro odpočinek nebo vychutnání si atmosféry
  • časování semaforů pro přechod chodců neodpovídá jejich počtu
  • málo důvodů, proč se tady vracet
 
Jaká opatření navrhla organizace PPS? 
PPS navrhla několik variant řešení, ze kterých se jedno provizorně vyzkoušelo.  K nejvýznamnějším a viditelným změnám patřilo:
  • uzavření části tříproudového jízdního pruhu pro auta
  • proměna v neoficiální pěší zónu zajistila dostatečný prostor pro pěší
  • přenosné židle se stoly nabízely prostor k zastavení
  • květináče se zelení místo oživily
 
Po několika zkušebních měsících provedla TSA nový průzkum. Vyplynulo z něho, že změnu místí hodnotí velmi kladně. Dnes se vyjednává o takovéto trvalé proměně celého náměstí.

Odkazy:
Autor a fotografie: Marie Římanová

Tagy

arboristika   bezbariérový přístup   Bratislava   Brno   brownfields   Břeclav   bydlení bez aut   car-free   cyklistika   cyklostezka   Česká Třebová   doprava   dopravní uzel   Dvůr Králové   facilitace   farmářské trhy   Freiburg   Frýdek-Místek   Gehl   Hamburg   happening   Havířov   hodnocení   Hodonín   Hradec Králové   Cheb   Chrudim   Jilemnice   knihovna   Kodaň   komunita   komunitní plánování   kreativita   kultura   Liberec   lokální produkty   management mobility   Mariánské lázně   městské zahradničení   místní ekonomika   mobilita   nábřeží   náměstí   nemotorová doprava    New York   Nizozemí   obnovitelné zdroje   obytná ulice   obyvatelnost   Opočno   Ostrava   ošetření stromů   parkování   participace   participační metody   pěší   plán   plán mobility   Praha   prostupnost   sdílený prostor   sídliště   strategie   Svitavy   Tišnov   trhy   udržitelná doprava   udržitelné město   Uherský Brod   Ústí nad Orlicí   územní plánování   urbanismus   veřejné prostranství   veřejný prostor   Vídeň   vize města   Vlašim   voda ve městě   Vyškov   zadržení dešťové vody   zapojení veřejnosti   zeleň   zklidňování dopravy   ulice   vnitroblok   Nadace Partnerství   architektura   Berlín
Články s podobnými tagy
Mohlo by vás zajímat

příklady dobré praxe

Stroudco Food Hub – Stroudské centrum jídla

Ve světě existuje několik způsobů, jak může fungovat systém komunitou podporovaného zemědělství (KPZ).


Tyto stránky provozuje Nadace Partnerství prostřednictvím Partnerství, o.p.s.

Nadace Partnerství pomáhá lidem pečovat o životní prostředí. Poskytuje jim k tomu granty, odborné služby a inspiraci ze zahraničí. Podporuje kvalitní veřejná prostranství, zelené stavění, vzdělávání, zeleň ve městě i v krajině, zklidňování dopravy, šetrnou turistiku a ochranu přírody. Sídlí v Brně ve svém vzdělávacím centru Otevřená zahrada.

www.nadacepartnerstvi.cz

 
Související aktivity Nadace Partnerství Mohlo by vás zajímat
   
Soutěž Cesty městy Otevřená zahrada Brno
Bezpečné cesty do škol Greenways
Soutěž Chceme být vidět Labská stezka
Zdravé stromy pro zítřek Moravské vinařské stezky
Anketa Strom roku Cyklisté vítáni
Evropský strom roku Festival otevřených sklepů
Soutěž pro vodu Cena Josefa Vavrouška
Škola pro udržitelný život  

 
Kontakt

Nadace Partnerství
Údolní 33, 602 00 Brno
[ zobrazit na mapě ]

tel.: +420 515 903 111
www.nadacepartnerstvi.cz
partnerstvi@nap.cz

> podrobnější kontakty
© 2019, Nadace Partnerství, všechna práva vyhrazena