> Život ve čtvrti bez aut
Městskou část Vauban v německém Freiburgu vystavěli pro 5000 obyvatel na území bývalých kasáren. Většina rezidentů se dopravuje převážně pěšky, na kole nebo tramvají. Čtvrť je výjimečná také z hlediska ekologie, alternativní výroby energie a udržitelného stavitelství.
Plánování
U zrodu projektu stála v roce 1996 komunita lidí, kteří chtěli realizovat své sny o ekologickém bydlení bez aut, s ulicemi, kde si děti mohou hrát a dospělí se setkávat. Postupně prosadila v jednáních s městem tyto cíle:
- dopravní řešení podporující život bez auta
- omezení soukromého vlastnictví automobilu
- koncept „čtvrti krátkých tras“ a vysoké hustoty zastavění
- ekologicky příznivý systém dálkového vytápění z obnovitelných zdrojů energie
- mix sociálních skupin
- přednost soukromých stavebníků a družstev před developerskými společnostmi
Doprava a parkování
- v současnosti žije ve čtvrti bez auta 40 % domácností
- ve čtvrti platí zákaz parkování, motorizovaní obyvatelé tak musí parkovat v garážích na okraji čtvrti
- vjezd je povolen pouze pro dopravní obsluhu na nezbytné naložení a vyložení méně pohyblivých osob nebo objemnějších nákladů
V době plánování se tento koncept zdál těžko prosaditelný kvůli legislativě požadující nejméně jedno parkovací místo pro každou bytovou jednotku. Místní ale dospěli k této dohodě:
- úřad nepožaduje parkovací stání, pokud se stavebník zaváže, že nebude vlastnit auto
- současně má k dispozici pozemek k vytvoření parkovacího místa pro případ, že se rozhodne pro koupi auta později
Klub pro život bez aut
- za dodržování podmínek vlastnictví a parkování aut odpovídá místní sdružení
- obyvatelé, kteří se rozhodnou žít bez aut, musí podepsat prohlášení a stát se členem klubu
- úřad poté vydá stavební povolení pro bytovou jednotku bez parkovacího místa
- členský poplatek klubu 3 700 eur je výrazně nižší než náklady na vybudování parkovacího stání odhadované na 20 až 30 tisíc eur včetně daně z nemovitosti
- klub využívá členské příspěvky na koupi rezervních pozemků, které mohou být případně v budoucnu využity pro parkování, v současnosti zde však najdeme hřiště nebo zahrádky
- člen klubu, který si pořídí auto, musí uhradit 15 300 eur na výstavbu parkovacího místa
Obyvatelné ulice
Vauban je charakteristický velkým podílem sdíleného dopravního prostoru a velmi nízkou povolenou rychlostí:
- na hlavní třídě čtvrti Vauban je povolena rychlost 30 km/h
- ostatní ulice jsou v režimu Obytné zóny (Spielstrasse)
- jednosměrné ulice pro automobily jsou obousměrné pro jízdní kola
- Vauban protíná mnoho samostatných pěších tras směřující k obchodům, zastávkám nebo do přírodního zázemí čtvrti.
Veřejná doprava
Město Freiburg má vynikající systém veřejné dopravy, jehož základem jsou tramvajové linky vedoucí do všech městských částí. Trať do Vaubanu byla uvedena do provozu v roce 2006 a umožňuje dosáhnout centra města za 13 minut a hlavní nádraží za 18 minut.
Garáže
Na okraji čtvrti se nachází budova hromadných garáží. V přízemí je umístěný obchod s potravinami, střechu pokrývají solární panely. Garáž poskytuje dostatek míst pro rezidenty i zákazníky obchodu.
Výsledky
Podle studie provedené v roce 2006 jsou obyvatelé čtvrti velmi spokojeni:
- 81 % obyvatel bez aut hodnotí každodenní život bez auta jako snadný nebo velmi snadný
- 96 % obyvatel bez aut neuvažuje o koupi automobilu
Ve srovnání se svým předchozím bydlištěm:
- 27 % obyvatel se dopravuje častěji pěšky
- 38 % místních uvádí častější užívání kola
- 37 % obyvatel častěji využívá veřejnou dopravu
- 46 % obyvatel jezdí méně autem
Zdroje a odkazy
Fotografie: KyleGradinger, Michael Geller